Bardzo wazną chwilą w zyciu małego dziecka jest przyjście do klasy pierwszej. Aby zapobiec ewentualnym stresom z tym związanym dobrze jest umozliwić dziecku poznanie placówki , do której będzie chodziło. Dobrym sposobem są lekcje otwarte dla tych dzieci. Taki pomysł przyjął się w mojej szkole. W związku z tym przedstawiam scenariusz takiej lekcji.
Konspekt lekcji dla uczniów klasy pierwszej i przedszkolaków przygotowany przez nauczyciela kształcenia zintegrowanego mgr Annę Starzyńską-Kloze ze Szkoły Podstawowej nr3 w Pabianicach.
Temat : Moje uczucia.
Cele: -kształtowanie umiejętności rozpoznawania swoich uczuć -doskonalenie umiejętności otwrtego wyrazania uczuć -poznanie jakie emocje przezywają rówieśnicy -poznanie sposobów rozłądowywania napięć emocjionalnych -integracja ze środowiskiem szkolnym
Przebieg zajęć:
wesoły smutny wystraszony zły
Takiego rodzaju plansze wieszamy na ścianie.
1. Powitanie dzieci i zapozanie z dziećmi z klasy I- -( siedzimy w kręgu , nauczyciel lub dziecko z pierwszej klasy mówi alfabet i wstajemy wtedy, kiedy usłyszymy pierwszą literę swojego imienia) N: Większość z was po raz pierwszy jest w szkole. Rozdam wam teraz karteczki
2. Określanie uczuć po przyjściu do szkoły. N: Co czułeś(aś) po przyjściu do szkoły? Przyklej karteczkę na na planszy , która przedstawia twoje uczucie. Omówienie w zalezności od zaistniałej sytuacji.
3. Określanie uczuć towarzyszących odpowiednim sytuacjom. N:Otrzymujecie dwie karteczki, na jednej narysujcie buzikę wesołą , a na drugiej smutną. Po usłyszeniu zdania , podnieście w górę tą karteczkę , która wg was nalepiej pokazuje uczucia jakie wtedy wam towarzyszą.
- Dostałam(em) ulubioną zabawke na imieniny. - Jem obiad , którego nie lubię. - Koledzy mi dokuczają. -Zostałem(am) zaproszony do kolegi. -Ktoś zabrał moje ciastko i zjadł je. N: Omówienie.
4. Pokazujemy uczucia. - Jak wyrazamy radość? - Jak sie smucimy? - Jak sie złościmy? - Jak sie boimy? N: Omówienie.
5. Jak sobie z tym radzić? Uczniowie klasy I przedstawiają scenki, przedszkolaki próbują powiedzieć jak ta historia mogła się zakończyć.
Scenka I- Dziecko pierwsze rozwiązuje zadanie , ma z nim kłopoty. Podchodzi do niego drugie i proponuje mu swoją pomoc.-Co czuło to dziecko?
Scenka II-Dziecko wykonuje rysunek, inne podchodzi i maze pracę.- Co czuło to dziecko?
Scenka III- Jesteś w duzym sklepie z rodzicami. Zatrzymałeś się przy stoliku z zabawkami. Nagle zauwazyłeś,ze nie ma rodziców.- Co czuło dziecko?
6. Wyrazamy uczucia dźwiękiem. N: Jakie dźwięki wydobywamy z siebie - - gdy się cieszymy? -gdy płaczemy? - gdy się złościmy? - gdy jest nam smutno?
N: Rozłozyłam przed wami mnóstwo instrumentów, proszę ,aby kazde z was wzięło jeden z nich i zagrało na nim , zastanawiając się jakie uczucie mozna wyrazić za pomocą tego dźwięku.
7. Co mozemy zrobić? - Jezeli ktoś jest smutny , bo popsuła mu się jego ulubina zabawka? - Jezeli ktoś jest smutny , bo zginął jego piesek? - Jezeli ktoś jest wystraszony , bo nie moze znaleźć mamy w sklepie?
8. Śpiewamy wspólnie piosenkę na melodię" Taki mały, taki duzy........",ale z następującymi słowami: Taki mały, taki duzy moze dobrym być Taki gruby taki chudy moze dobrym być Tak i ja , tak i ty mozemy dobrymi być.
Taki mały , taki duzy moze pomóc mi taki gruby, taki chudy moze pomóc mi tak i ja , tak i ty mozemy pomóc im.
9. Podsumowanie. N: Rozdam wam karteczki w innym kolorze niz na początku zajęć , zastanówcie sie jakie teraz uczucia są w was i naklejcie je na odpowiedniej planszy. Omówienie.
|